Hvordan søger man?
Alle ansøgninger indsendes via CISUs online portal Vores CISU vores.cisu.dk. Vejledning til indsendelse af ansøgning samt ansøgnings- og budget formater findes på www.openpuljen.dk.
Hvad er ansøgningsfristerne?
Der åbnes for ansøgninger to gange årligt, hhv. anden onsdag i januar og anden onsdag i august. I 2024 åbnes der dog først for ansøgninger den 1. marts, fremfor den anden onsdag i januar, på grund af en opdatering af retningslinjerne. Midlerne fordeles ud fra først-til-mølleprincippet. Puljen modtager ikke flere ansøgninger, når der er modtaget ansøgninger for det dobbelte af det beløb, der er til fordeling i runden.
Hvad er behandlingstiden?
Ansøgningerne behandles hurtigst muligt og normalt inden for fire uger. Sagsbehandlingstiden forlænges med op til én uge i ferieperioder (jule, vinter-, påske- og efterårsferie). I sommerferieperioden (juli måned) forlænges behandlingstiden med op til tre uger.
Ansøger får skriftligt og begrundet svar direkte fra CISU. Løber puljen tør for midler afsat til formidlingslegater inden halvårets udgang, kan det blive nødvendigt at lukke for indsendelse af ansøgninger, indtil et nyt halvår begynder. Dette vil i givet fald blive meldt ud på www.openpuljen.dk.
Sagsbehandlingstiden starter, når ansøgningen opfylder alle administrative krav, og kan videresendes til puljens eksterne bevillingssystem.
Hvilke principper gælder for forvaltning af pulje og formidlingslegaterne?
Ansøger af puljen bør vide, at puljen forvaltes efter en række grundlæggende principper for forvaltning og bevilling af midlerne. Disse grundlæggende principper er beskrevet i retningslinjerne for OpEn, som findes her på siden.
Hvad er bevillingsprocessen?
Se beskrivelse af bevillingsproces og procedure for feedback og behandling af klager i retningslinjerne for OpEn, som findes på www.openpuljen.dk.
Hvilke principper gælder for forvaltning af pulje og formidlingslegaterne?
Ansøger af puljen bør vide, at puljen forvaltes efter en række grundlæggende principper for forvaltning og bevilling af midlerne. Disse grundlæggende principper er beskrevet i retningslinjerne for OpEn, som findes på www.openpuljen.dk.
Hvad er bevillingsprocessen?
Se beskrivelse af bevillingsproces og procedure for feedback behandling af klager i retningslinjerne for OpEn.
Bevillingsudvalget
Bevillingsudvalgets medlemmer udpeges af CISUs bestyrelse på baggrund af et åbent opslag. Bevillingsudvalget består af fem medlemmer. Medlemmerne udpeges for to år ad gangen. Udvalget har en bred faglig sammensætning med stor erfaring indenfor oplysning og engagement om global udvikling.
Bevillingsudvalget består af følgende medlemmer:
- Karen Qvist Rørsted
- Tomas Aue Sobol
- Mai Rasmussen
Udvalgsmedlemmerne modtager et fast vederlag.
Bevillingskonsulenterne
Bevillingskonsulenterne er deltidsansatte hos CISU. Der er tre bevillingskonsulenter tilknyttet OpEn.
Følgende bevillingskonsulenter er tilknyttet:
- Katarina Siig Søderberg
- Maja Helena Riis
- Maria Molde
Bemærk at du ikke kan kontakte medlemmerne af bevillingsudvalget eller bevillingskonsulenterne direkte.
Klager over afgørelser:
Eventuelle klager over behandlingen af en ansøgning bliver i første omgang drøftet af CISUs sekretariatsleder, bestyrelsens formand og bevillingsudvalgets formand, som drøfter klagens karakter og afgør dens videre forløb.
Som udgangspunkt kan klager ikke føre til ændringer af afgørelser foretaget i bevillingssystemet. Der kan dog henvises til fornyet behandling af sagen, hvis der er tale om substantielle og påviselige formelle fejl i sagsbehandlingen. Der kan således ikke ændres ved vurderinger og skøn foretaget i bevillingssystemet.
Alle klager vil under alle omstændigheder blive formidlet videre i systemet og anvendt konstruktivt i den løbende vurdering af faglig praksis, der gennemføres i CISU i et samspil imellem bestyrelse, bevillingskonsulenter, bevillingsudvalg og sekretariat/rådgivere.
CISUs procedurer for feedback og klager fremgår af CISUs Adfærdskodeks på cisu.dk.