20.11.2025
Nyheder Arrangementer

OpEn-projektmodtagere inspirerer uddannelsesverdenen til UBU-konferencen

Når Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU) afholder årets udgave af UBU-konference den 26. november, kan deltagerne fra den danske uddannelsesverden glæde sig til at blive inspireret af en håndfuld spændende projekter støttet af OpEn-puljen.

Foto: Orangutang Fonden deltog også på årets Jelling Musikfestival med deres BioRap

UBU-konferencen er en national konference om uddannelse for bæredygtig udvikling som samler studerende, undervisere, pædagoger, forskere og andre fagfolk fra alle hjørner af danske uddannelser for at dele inspiration og viden.

Konferencen arrangeres i samarbejde mellem VIA University College, Københavns Professionshøjskole og UBU-partnerskaberne. Dette år er Københavns Professionshøjskole vært.

- Vi er glade for at se OpEn-projekter stærkt repræsenteret på en så vigtig platform som UBU-konferencen. OpEn støtter mange projekter med studerende, lærere og elever på alle niveauer i det danske uddannelsessystem som målgrupper. Derfor er det helt oplagt, at OpEn-projektmodtagere stiller deres erfaringer til rådighed her, siger Amalie Palle, rådgiver på OpEn-puljen.

Deltagere til konferencen kan glæde sig til tre forskellige workshops med Dreamtown, Go Zebra og Orangutang Fonden baseret på deres OpEn-projekter. Samtidig er konferencen en oplagt mulighed for at komme helt tæt på målgrupper inden for det danske uddannelsessystem, opfordrer Amalie Palle:

- Arbejder du med oplysning og engagement – og særligt inden for uddannelsesverdenen – er UBU-konferencen bestemt et besøg værd. Du får direkte indblik i dine målgruppers behov og  systemet, de arbejder ind. Og så bliver der rig mulighed for at få nyt netværk, inspiration og viden om de nyeste tendenser fra de mange andre spændende workshops og oplæg, som er på programmet.   

Du kan læse mere om konferencen og melde dig til her.

 

Programpunkter for OpEns projektmodtagere:

Forestillingsevne på skoleskemaet – Go Zebra

Hvordan lærer vi børn at forestille sig en bedre fremtid? I denne workshop inviteres du ind i et læringseksperiment, hvor forestillingsevne, scenarietænkning og sanselighed smelter sammen. Med udgangspunkt i klimakrise, mistrivsel og fremtidens behov for nye kompetencer, arbejder vi med design som fremtidspraksis. Gennem legende og kropslige øvelser oplever du, hvordan vi kan skabe rum i undervisningen, hvor børn tør tænke nyt og handle håbefuldt. Du kan afprøve konkrete greb, som styrker kreativitet, refleksion og engagement, når du skal smage på fremtidsbolcher og formgive de ting, som endnu ikke findes – men som passer til et penalhus i 2075, hvor verden ser helt anderledes ud. Workshoppen bygger på erfaringer fra et skoleeksperiment og viser, hvordan en oplevelsesbaseret tilgang kan fremme trivsel og fremtidsoptimisme i undervisningen igennem afprøvninger og dialog. Vi viser yderligere en kort film om, hvordan vi arbejder med sanselighed i praksis, og lader dig afprøve smagsprøver på Go Zebras læringsoplevelser på egne krop.

Arrangører: Nanna Del Pin Hamilton, Kreativ Direktør & Medstifter, Go Zebra Lea Matthaei Jensen, Adm. Direktør & Medstifter, Go Zebra

 

Krop, udeskole og globale samtaler – erfaringer fra et udviklingsprojekt med lærerstuderende

Hvordan kan man sammen med elever eller studerende bruge kroppen og omverdenen som afsæt for refleksion og samtaler om bæredygtighed i et lokalt og globalt perspektiv? På denne workshop inviterer vi dig med ud i praksis. Du får mulighed for at afprøve øvelser fra et konkret forløb med lærerstuderende på Professionshøjskolen Absalon, udviklet som en del af projektet Gatekeepers for unges globale engagement og udsyn. Forløbet tager udgangspunkt i Verdensmål 12, og arbejder med udeskole, krop og sanser som centrale didaktiske greb. Vi præsenterer en enkel didaktisk model baseret på udeskole og guider dig gennem en øvelse, hvor vi sammen undersøger bæredygtighed gennem sansebaseret læring. Du vil opleve, hvordan kroppen kan bruges som refleksionsredskab i undervisningen til at styrke elevers globale udsyn, og hvordan denne tilgang har styrket lærerstuderendes engagement og ejerskab i undervisningen. Vi afslutter med fælles refleksion og inspiration til: hvordan krop og sanser kan bruges i arbejdet med at styrke globalt udsyn og bæredygtighedsdidaktik – både med elever og studerende. Workshoppen bygger på erfaringer fra et samarbejde mellem Dreamtown og Professionshøjskolen Absalon, og er støttet af Udenrigsministeriets Oplysnings- og Engagementspulje (OpEn-puljen).


Arrangører: Benedicte Bertelsen, Dreamtown; Diana Rigtrup, Dorrit Hansen & Petra Klimaszyk, Professionshøjskolen Absalon


Klimarap: Hop med på beatet for bæredygtighed

I projektet ”BioRap” har børn og unge har rappet sig gennem sin klimaangst, og på denne workshop inviterer vi nu jer til også at sætte ord på de følelser og tanker, der opstår i mødet med tidens store “spøgelse”, nemlig klima- og miljøkrisen. Her sætter vi ord på det, som kan være svært at sige højt, og giver det i fællesskab et kunstnerisk output. Vi viser to korte, håbefulde videoer – én fra Borneos regnskov og én med Sebastian Klein. I spændingsfeltet mellem vores ord og de håbefulde videoer, sætter vi rim og beat på de følelser og tanker, klimakrisen vækker i os. Workshoppen faciliteres af, rapperen Jens Kjær Larsen AKA MC Zipp fra bandet Cut’N’Move. Han vil give jer rapcoaching, hvorpå I, én for én, fremfører jeres raplinjer foran gruppen til et beat. Det kan føles grænseoverskridende, men det er både sjovt og lærerigt, og erfaringen tilsiger, at der opstår nye betydninger og forståelser af ordene, når de sanses og udtrykkes ekspressivt med brug af hele kroppen. Alt rap optages, så deltagerne får mulighed for at høre det til sidst.

Arrangør: Jens Kjær Larsen, Orangutang Fonden